חומרי בנייה טבעיים

המדריך השלם לשימוש ידידותי לסביבה

חומרי בנייה טבעיים

מבוא

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לצורך בשמירה על איכות חיים בריאה, תוך הפחתת חשיפה לחומרים רעילים ומזהמים, ודרישה לשימוש בחומרים המיטיבים עם האדם והסביבה. כתוצאה מכך, עולה הביקוש לשימוש בחומרי בנייה טבעיים וידידותיים לאדם ולסביבה גם בתחום חומרי הבנייה. חומרי בנייה טבעיים מציעים פתרונות ברי-קיימא ידידותיים ובריאים יותר לבניית מבנים ובנוסף מייצרים תחושת השראה ייחודית בחללים. במאמר זה נסקור את חומרי הבנייה הטבעיים הנפוצים ביותר ונבין כיצד ניתן לשלבם בפרויקטים של בנייה מודרנית. חומרי בניה ובידוד טבעיים ואורגניים מתאפיינים בתפקוד, עמידות וכושר ‘נשימה’ גבוהים, ולכן לצד היכולת לשמור עלינו ועל הסביבה, הם מסוגלים לייצר בתים חזקים ובריאים.

יתרונות חומרי בנייה טבעיים

קיימות סביבתית

חומרי בנייה טבעיים מתאפיינים בטביעת רגל פחמנית נמוכה יותר מאשר חומרים סינתטיים ובמקרים מסוימים טביעת רגל פחמנית חיובית ולא שלילית . הם מיוצרים בתהליכים ידידותיים לאדם ולסביבה ולעיתים קרובות הם ניתנים למחזור.

בריאות ורווחה

חומרי בנייה טבעיים אינם מכילים כימיקלים מזיקים ולכן בריאים יותר למתגוררים במבנה. חומרי בנייה טבעיים כמו סיד טהור או חרסית, מתבססים על מינרלים טבעיים ואינם פולטים תרכובות נדיפות רעילות ותורמים לאיכות אוויר פנימית טובה יותר.

בידוד תרמי ואקוסטי

חומרי בנייה טבעיים מציעים בידוד תרמי ואקוסטי מעולים. חומרים כמו המפ מצטיינים בשמירה על טמפרטורה יציבה בתוך המבנה ובספיגת רעשים.

אסתטיקה

חומרי בנייה טבעיים מעניקים למבנים מראה חם, ייחודי ואותנטי. החומרים הטבעיים מאפשרים לעצב ולייצר חללים בנראות ופונקציונליות מודרנית או כפרית ואותנטית. ברוב המקרים אנשים יעידו שחומרים טבעיים מייצרים גם תחושה מיוחדת בחללים ללא קשר למראה העיצובי שלהם.

חומרי בנייה טבעיים נפוצים

עץ

העץ הוא אחד מחומרי הבנייה הטבעיים הנפוצים ביותר. כיום הוא משמש בעיקר לבניית שלדים בבנייה מתקדמת, ריצוף ותקרות. העץ הוא חומר מתחדש, בעל תכונות בידוד טובות, והוא מעניק למבנה מראה חם וטבעי. שלד עץ הוא תשתית מצוינת לבית המפ, או להנחה של לוחות טבעיים.

 

סיד וחרסית

סיד הוא חומר בנייה עתיק ביותר, עמיד ואמין. הוא יכול לשמש כחומר מליטה, ולחיפוי של כלל הבית בחללי פנים, בחדרים רטובים ובקירות חוץ כהגנה מפני פגעי מזג אוויר. החרסית משמשת גם היא לחיפוי קירות פנים הבית בחללים "יבשים". שני החומרים מספקים מענה פונקציונלי ואסתטי, ומסוגלים לווסת לחות בצורה טבעית כמערכת טיח " נושמת" התורמת ליכולת ויסות הלחות ולאיכות האוויר בתוך המבנה.

המפ

המפ הוא חומר בנייה ידידותי לסביבה, המופק מצמח הקנאבוס ומשמש לייצור בטון המפ (hempcrete). המפ ניתן ליישום בצורה של בלוקים, התזה או יציקה ידנית. המפ הוא חומר מתחדש הגדל במהירות ומספק תכונות בידוד תרמי ואקוסטי גבוהים במיוחד יחד עם תכונות נוספות כמו ויסות לחות ומסה תרמית. 

סיבי עץ

סיבי עץ משמשים לייצור לוחות בידוד טבעיים, בעלי תכונות בידוד תרמיות ואקוסטיות מצוינות. לוחות בידוד אלו משמשים בבנייה מתקדמת יבשה, ליישום בקירות חוץ, מחיצות פנים וכבידוד גגות.

לוחות טבעיים

לוחות צלולזה טבעיים ואקולוגיים העשויים מגבס טבעי וצלולוז . הם אינם פולטים חומרים רעילים נדיפים (voc’s) ובעלי כושר "נשימה" ( יכולת ויסות לחות ) גבוה, אשר תורם לסביבת מגורים נעימה, בריאה, ומיטיבה. אלו לוחות מושלמים לבניה יבשה בשל העמידות והחוזק הגבוהים שלהם, עמידותם באש, בלחות, יכולת הבידוד האקוסטי הגבוהה שלהם ותרומה של מסה תרמית גבוהה. הלוחות משמשים לפנים, וניתנים לחיפוי בטיח או לצביעה.

צבע טבעי

צבעים טבעיים המופקים מחומרי גלם מינרליים וצמחיים. השימוש במינרלים מבטיח עמידות, כושר כיסוי גבוה, ויכולת נשימה נהדרת. השימוש בצבע טבעי הוא פשוט וקל, והוא נפוץ מאוד בעולם. בשנים האחרונות עולה השימוש בו גם בארץ, בעיקר בשל התרומה האדירה שלו לשינוי איכות האויר בתוך הבית- נקי מרעלים נדיפים וכימיקלים המשתחררים לחלל הבית ויכולת ויסות לחות גבוהה ביחד עם יצירת תחושה נעימה וייחודית המאפיינת חומרים טבעיים.

שילוב חומרי בנייה טבעיים בבנייה מודרנית

תכנון אדריכלי

תכנון אדריכלי הוא שלב משמעותי בשילוב חומרי בנייה טבעיים. חשוב להתחשב בתכונות החומרים הטבעיים ובאופן שבו ניתן לשלבם בצורה אופטימלית במבנה, כך שהמבנה כולו יעבוד ויתפקד בצורה הטובה ביותר עבור בעלי הבית.

הכשרה מקצועית

היתרון הגדול בשימוש בחומרי בנייה טבעיים בעת המודרנית, הוא העובדה כי אין צורך בידע מקדים, או בהכשרה מיוחדת בכדי להשתמש בהם. עבור בעלי בתים רבים זו תכונה חשובה בתהליך הבנייה או השיפוץ. ישנם חומרים הדורשים הסבר לקראת יישום- כפי שנהוג במרבית חומרי הבנייה, אולם לרוב, אין צורך בצוות בעל הכשרה ייחודית.

תקנים ותקנות

יש לוודא שהחומרים הטבעיים בהם משתמשים עומדים בתקני הבנייה המקומיים. תקנים אלו כוללים דרישות לבידוד תרמי, עמידות בפני אש ובטיחות מבנית. עבודה עם חברה מנוסה וחומרים מאושרים ואיכותיים מבטיחה שהמבנה יהיה בטוח ועמיד לאורך זמן.

 

דוגמאות לשילוב בפרויקטים

בתים פרטיים

פרויקטים של בתים פרטיים הם מקום מצוין לשילוב חומרי בנייה טבעיים. בתים רבים משתמשים בחומרים טבעיים לבניית ביתם או לחיפוי קירות הבית על מנת לקבל תוצאות מיטביות בכל הפרמטרים הרצויים,  בידוד תרמי - אקוסטיקה - ויסות לחות - מסה תרמית.

מבני ציבור

מבני ציבור כמו בתי ספר, גני ילדים ומבני קהילה יכולים להפיק תועלת רבה משימוש בחומרי בנייה טבעיים. השימוש בחומרים אלו משפר את איכות האוויר הפנימית ותורם לבריאות המשתמשים במבנה ,  מייצר חללים בריאים ונעימים ללמידה או לתעסוקה.

 

סיכום

השימוש בחומרי בנייה טבעיים מציע יתרונות רבים מבחינת קיימות, בריאות המבנה עבור בני הבית ובידוד תרמי ואקוסטי. כיום, ניתן לשלב חומרי בנייה טבעיים בפרויקטים מודרניים בהצלחה רבה. על ידי תכנון נכון, ליווי מקצועי ושילוב חכם של חומרים טבעיים וחומרים מודרניים, ניתן ליצר מבנים ידידותיים לסביבה, עמידים ובריאים יותר.

אם אתם מחפשים פתרונות בנייה איכותיים וחדשניים, חומרי בנייה טבעיים הם הבחירה המושלמת. צרו קשר איתנו עוד היום כדי ללמוד כיצד אנו יכולים לעזור לכם לשלב חומרי בנייה טבעיים בפרויקט הבא שלכם!

bottz article

ברוכים הבאים לאתר החדש של בוץ. אנו עדיין עובדים על כמה דברים אז עמכם הסליחה אם לא הכל מושלם עדיין